Międzynarodowy Kongres Myślenia Krytycznego

Co to jest myślenie krytyczne?

Myślenie krytyczne

Geneza myślenia krytycznego

Za ojca myślenia krytycznego uznaje się Sokratesa, który 2500 lat temu wymyślił sposób szczególnego zadawania pytań. Wielki grecki filozof kierował te pytania do swoich studentów, aby zachęcić ich do głębszej refleksji: czy rzeczywiście wiesz, o czym mówisz?

Pytania sokratyczne można stosować w każdej klasie, na każdym przedmiocie.

Dlaczego myślenie krytyczne jest takie ważne ?

Czasy, w których żyjemy, różnią się całkowicie od rzeczywistości lat 80. i 90. Żyjemy w zglobalizowanym świecie, w erze Internetu, a przede wszystkim w erze informacji. Kiedyś człowiek poszukiwał informacji, dziś to informacja poszukuje człowieka.

Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami podczas oglądania czy słuchania wiadomości, korzystania z kanałów takich jak: poczta elektroniczna, SMS-y, telefon, portale społecznościowe i wiele innych.

Czy jesteśmy odpowiednio przygotowani, aby ten ogrom informacji właściwie przetworzyć?
Czy jesteśmy w stanie osądzić, czy mamy potrzebne do tego wszystkie fakty?
Czy umiemy odróżnić fakty od opinii?
Czy potrafimy zrozumieć intencje, które stoją za źródłem informacji?

Aby odpowiedzieć twierdząco na wszystkie te pytania, konieczna jest umiejętności myślenia krytycznego. Rozwój tej kompetencji powinien być głównym zadaniem dzisiejszej szkoły i całego systemu edukacji. Jeśli celem edukacji jest przygotowanie ucznia do świadomego i odpowiedzialnego życia w dorosłym świecie, to „absolwent myślący krytycznie” powinien być głównym celem każdej placówki szkolnej.

Co to jest Myślenie Krytyczne?

Dla uproszczenia i ujednolicenia pojęcia myślenia krytycznego przygotowałem mapę myśli z najczęściej pojawiających się postaw, które je tworzą.

Zamknij menu
×

Koszyk